2011 m. spalio 25 d., antradienis

Reissue: Talk Talk – Laughing Stock (1991/2011) // Mark Hollis – Mark Hollis (1998/2011)



Kalbėti apie Talk Talk ir jų muziką labai nelengva. Sunku parinkti žodžius, sunku išreikšti mintis, nes jų muzika, jų sukurtas pasaulis yra žodžių. Tai meno kūriniai, apie kuriuos neįmanoma papasakoti – reikia pačiam jais pasigėrėti, patirti juos. Tačiau galima bent jau pabandyti ir patuščiažodžiauti.
Talk Talk yra grupė, iš kurios privalu mokytis. Ir ne tik dėl to, kad jų kūryba gniaužia kvapą bei yra pačios aukščiausios prabos. Jie mums suteikia ir dar vieną labai vertingą pamoką. Jų dėka mes galime įsitikinti, kad ir šiuolaikiniame pasaulyje įmanoma neparsiduoti, neišduoti savęs ir savo kūrybiškumo. Tikrai!

Talk Talk savo muzikinę karjerą pradėjo devintojo dešimtmečio pradžioje, ir iš pradžių grojo tokį kiek bjauroką sintetinį popsą, labai būdingą tam laikotarpiui, ir beveik užmirštą šiandien. Nuobodoki diskotekiniai ritmai, erzinantys sintezatoriai ir kiek primityvokos melodijos. Nieko naujo ir originalaus. Grupė išsiskyrė gal tik su niekuom nesupainiojamu vokalisto ir lyderio Mark‘o Hollis‘o balsu, kuris iš tikrųjų yra atpažįstamas tiesiog momentaliai. Geriausias tų laikų pavyzdys – šokių aikštelių hitas „Talk Talk“.
Tačiau kuo toliau, tuo darėsi įdomiau. Grupės synth pop su laiku darėsi vis įdomesnis, subtilesnis. Žinoma, tokios dainos kaip „Such a Shame“ ir kiekvieno (patikėkit – ir jūsų) girdėta „It‘s My Life“ vis dar yra ryškiai pop, bet jau gerokai intelektualesnės. Jose jau galima surasti ir už ko užsikabinti.

Lūžis įvyko išleidus trečiąjį albumą The Colour of Spring. Čia kompanija beveik atsisakė savo sintezatorių ir perėjo, kaip patys sakė, „prie kur kas organiškesnio skambesio“. Žingsnis į priekį buvo milžiniškas. Lyg ir išlaikyta pop struktūra, bet tai jau būta kažko gerokai kitoniškesnio. The Colour of Spring – tai post-roko užuomazgos.

Šis žanras galutinai suformuotas ketvirtajame darbe Spirit of Eden, kuriame be galo natūraliai susilieja rokas, džiazas, ambient ir klasikinė muzika. Diskotekų berniukai suaugo. Ir dar kaip... Aišku, leidybinėms kompanijoms ir radijo stotims tai nepatiko. Panašiai jautėsi ir „prisiekę fanai“, kurie norėjo, kad Talk Talk jau verčiau grotų „senus gerus gabalus“. Tačiau grupė atgal nesigrežiojo. Paskutinysis penktasis jų darbas Laughing Stock, ko gero, yra ir jų geriausias, įsimintiniausias pasiekimas. Tai įrašas, kuriame visiškai išgryninama naujoji forma ir stilius.
  
Visų pirma, reikia iš kart pažymėti, kad Laughing Stock yra absoliučiai tobulas. Viskas, pradedant atmosfera ir baigiant muzikantų bei vokalisto pasirodymu, atlikta nepriekaištingai, netgi gluminančiai nepriekaištingai. Neretai dėl to pasidaro tiesiog nepatogu, nes paprasčiausiai negali suprasti kaip visa tai pasiekta. Ar tikrai žmonės iš kūno ir kraujo galėjo sukurti kažką tokio?
Šis albumas be galo dvasingas. Ne tik dėl tos savo net kiek mistiškos nuotaikos. Jame gausu ir religinių įvaizdžių. Tiesa, gal ne tiek daug kaip Spirit of Eden (šio jau pats pavadinimas pasako pakankamai daug), bet, ko gero, taip yra dėl to, kad tai ir šiek tiek tylesnis, asmeniškesnis darbas. Mark‘o Hollis‘o perfekcionizmas čia išsiskleidžia visiškai. Kiekviena nata turi savo funkciją ir savo vietą, o kiekvienas žodis ar net skiemuo - savo prasmę. Skambesys dažnai minimalistinis, dažniausiai tarsi visiškai pasineriama į kontempliaciją, bet kartais emocijos išsiveržia ir visu savo grožiu. Visos šešios kompozicijos yra nelyginant kelios vientiso kūrinio atkarpos, papildančios ir atskleidžiančios viena kitą.
Laughing Stock skamba be galo gaiviai.  Kuo toliau – tuo labiau. Jį galima palyginti su vėsiu oro gurkšniu ankstyvą rytą. Tai nesenstanti, amžina muzika. O gal netgi šiek tiek daugiau nei tiesiog muzika.



Tokia buvo Talk Talk pabaiga. Šiandien vien dėl smagumo įsijungus tą pačią „Talk Talk“ net negali patikėti, kad tai tie patys muzikantai, tie patys žmonės. Štai jums ir evoliucija, pagalvoji. Tiesa, paskutinysis jos laiptelis nebuvo Laughing Stock, nes po septynerių metų tylos grupės lyderis dar priminė apie save ir savo neeilinį talentą išleisdamas savo Self-Titled solinį albumą.
Jame jis tarsi tęsia nuo ten, kur buvo sustota su Laughing Stock. Tačiau viskas dar intymiau, dar asmeniškiau. Mark Hollis skambesys dar minimalistiškenis. Kartais tiesiog iki kraštutinumo minimalistiškas. Štai, kad ir „Westward Bound“ girdime tik tyliai skambančią gitarą ir šnabždantį vokalą. Netgi reikia šiek tiek padidinti garsą, nes tik taip gali aiškiai išgirsti kiekvieną žodį ar akordą. Be to norisi aiškiai girdėti ir kiekvieną Hollis‘o atsikvėpimą, kėdės, ant kurios jis sėdi, sugirgždėjimą...
Nei vieno albumo dainų taip ir nebuvo sugrota gyvai, nes atlikėjo teigimu jos paprasčiausiai ne tam skirtos. Kažkodėl galima jį nesunkiai suprasti. Emocijos šiame įraše yra tokios grynos, tokios intensyvios, kad jas tinkamai perteikti būtų tiesiog neįmanoma.

Po Self-Titled Mark‘as Hollis‘as pareiškė išeinąs į pensiją. Žodžio iki šiol laikosi. Kol fanai meldžia sugrįžimo ir naujos muzikos, jis ramiai gyvena savo gyvenimą. Žinant, kad esi tokios įstabios muzikinės evoliucijos dalis, tikrai galima miegoti labai ramiai...

Įvertinimas: 10.0 / 9.7

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą