2011 m. spalio 12 d., trečiadienis

Albumas: Björk - Biophilia (2011)



Dar ketvirtame praeito amžiaus dešimtmetyje Ernestas Hemingvėjus kalbėdamas apie Tolstojaus „Karą ir taiką“ išsakė mintį, kažkuo labai tinkančią ir naujajam keistosios islandės Björk albumui. Anot jo, Tolstojus rašydamas savo šedevrą tikriausiai labiausiai didžiavosi tais ilgais skyriais, skirtais politiniams apmąstymams. Tačiau visa tai labai greitai paseno, prarado bet kokį aktualumą. Skaitytojas tuos skyrius dažniausiai praverčia (bent jau aš kaip tik taip ir dariau). Liko tik nemirtinga, be galo talentingai parašyta istorija. Panašiai ir Björk, tikriausiai, labai didžiuojasi tuo kaip išleista Biophilia. Daugelis muzikos portalų irgi vieningai tuo žavisi ir ploja katučių. Tačiau laikas parodys, kad visos tos apps, vizualizacijos ir kiti Š neturi jokios išliekamosios vertės. Liks tik muzika. Tad tik apie ją ir reikėtų šnekėti.
Unikali. Kam jau kam, bet Björk toks apibūdinimas tinka tiesiog puikiai. Į ją panašių tikrai nėra ir būti nelabai begali. Jos išskirtinis balsas, dainavimo maniera ir muzika, kurioje susipina klasika, trip hopas bei elektronika, abejingų nepalieka. Jums ji arba patinka, arba negalite jos pakęsti. Atlikėjos stilius per pastaruosius du dešimtmečius ne taip jau ir pasikeitė. Biophilia skamba pakankamai panašiai kaip ir Post ar Homogenic. Po ne visai pavykusio reikalo pavadinimu Volta tokį sugrįžimą prie šaknų galima tik pasveikinti. Per ketverius metus islandė visai sėkmingai pakrovė savo baterijas ir Biophilia dainos skamba tikrai pakankamai gaiviai. Ką vis dėlto reiškia tas pakankamai?
Naujajame albume dviračio išrasti atlikėja net nebando. Nieko tokio, ko dar iš jos negirdėjote čia nesurasite. Į šitai galima žiūrėti dvejopai. Viena vertus patikrintų formulių naudojimas užtikrina, kad dainos bus pakankamai geros, išvengiama bereikalingos rizikos kažkam neįtikti. Kita vertus, gali kilti įspūdis, kad kažkam ėmė stigti idėjų. O tokia išvada kelis sykius išklausius įrašą neišvengiamai kyla. Juk Björk čia dainuoja lygiai taip kaip ir visada, elektroniniai beat‘ai skamba taip pat šaltai kaip visada ir klasikinės muzikos motyvai skamba taip kaip visada. Taip, Biophilia dvelkia tuo firminiu islandišku šalčiu, bet ir tai jau jokia ne naujiena. Kyla toks įžūlokas klausimas: kam aš viso šito klausau, jeigu dar iš seniau turiu kokį Debut, kuriame viskas labai panašu tik kad geriau?
Keisčiausia tai, kad, kai tik Björk nusprendžia viską daryti šiek tiek kitaip, reikalai kaipmat pagerėja. Yra šiame albume tokių dainų, kurios pasižymi tokiu taupiu skambesiu, intymesne atmosfera. Prie tokių galima priskirti „Virus“, uždarančiąją „Solstice“ bei šios dainų kolekcijos perliuką „Cosmogony“. Jose Björk tarsi vis dar Björk, bet tuo pat metu ji ir šiek kitokia. Ji nebesislepia po beat‘ų keliamu triukšmu, ar visokių ten efektų, o parodo save žaviai pažeidžiamą ir jautrią. Štai tokios Björk klausytis tikrai labai įdomu ir nauja. Visa kita jau visai ne taip miela ausiai. Štai kad ir pirmasis singlas „Crystaline“ yra tiesiog nuobodus. Ypač tai pasakytina apie tuos pseudo-grėsmingai griaudinčius ritmus. Ir panašių epizodų albume tikrai netrūksta. Kartais kūriniai atrodo ir tiesiog bereikalingai ištempti. Toks yra kitas singlas „Moon“, kuris yra tiesiog akivaizdžiai per ilgas.
Prisiekusiems atlikėjos fanams Biophilia turėtų patikti. Jame ji tarsi sugrįžta į tą formą , kuria galėjo pasigirti prieš kokius dešimt metų. Tačiau faktas kaip blynas, kad be tų bereikšmių technologinių inovacijų šis albumas daugiau nieko naujo ir nepasiūlo. Beveik viskas jau sugrota ir sudainuota. Realu, kad po poros dešimtmečių niekas nebeatsimins  ne tik išleidimo istorijos, bet ir paties albumo.

Įvertinimas: 7.8

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą