2011 m. gegužės 2 d., pirmadienis

Albumas: Fleet Foxes - Helplessness Blues (2011)



„So now I‘m older than my mother and father when they had their daughter.“ – uždainuoja Robin‘as Pecknold‘as atidarančiosios „Montezuma“ pradžioje. Antrasis Fleet Foxes albumas sugražina mums šį Sietlo dabar jau šešetuką šiek tiek pasikeitusį, užaugusį, ne tik išsaugojusį visas gerąsias savo savybes, už kurias ir buvo taip pamilti, bet ir patobulėjusį, ambicingesnį, epiškesnį. Tiesiog geresnį.
2008-aisiais grupė debiutavo su Sun Giant EP ir Self-Titled. Tokio organiško skambesio, harmoningų vokalų ir sunkiai apbūdinamos, sakytum pasakiškos, atmosferos pasaulis nebuvo girdėjęs nuo Beach Boys „Pet Sounds“ laikų. Kolektyvas sugebėjo prikelti naujam gyvenimui, rodėsi, jau spėjusius numirti baroque pop ir folk žanrus. Ne atsitiktinai tais metais jie pateko kone į visus geriausiųjų sąrašus.
Antrojo albumo Helplessness Blues teko palaukti trejus metus. Jie prailgo. Kita vertus, buvo ir šiek tiek neramu. Debiutas buvo toks, kad jam prilygti tikrai būtų sunku. Todėl gal ir gerai, kad grupė neskubėjo. Tai jaučiasi. Viso dvylika dainų išdirbtos iki galo, nieko neatimsi ir nieko nepridėsi. O ir nesinori. Kolektyvas dar giliau pasikapstė po septintojo-aštuntojo dešimtmečių folk sceną, jaučiamos tokių atlikėjų Simon & Garfunkel, Jason C. Frank ir ypač Van Morrison įtakos. Skambesys labai „išaugo“. Sudetingesnės melodijos, daugiau instrumentų, ilgesnės dainos, kartais kelis sykius pakeičiančios tempą ir nuotaiką, tarsi suskirstytos į kelias dalis (vien ko verta, nepabijokime to žodžio, epiškoji „The Shrine/An Argument“). Tačiau toli gražu negalėtume Helplessness Blues pavadinti apkrautu, klampiu. Atvirkščiai, dažnai jo dainos skamba netgi lengviau nei debiute. Jos tarsi plaukia, plevena kambario oru ir turi savyje kažką sunkiai apčiuopiamo... garsai nuneša atgal į praeitį, į šiek tiek paprastesnius laikus. Ar bent jau taip atrodo.
Albumo eilės gerokai asmeniškesnės nei Self-Titled. Jame dažnai buvo kalbama trečiuoju asmeniu, tarsi iš distancijos (geras pavyzdys puikioji „Oliver James“). Tuo tarpu čia Pecknold‘as save atskleidžia gerokai labiau. Dominuojanti tema – laikas, nesustabdomas kismas. Lyrinas aš tarsi pasimetęs, ieško savęs, atranda ir praranda. I was raised up believing Iwas somehow unique Like a snowflake distinct among snowflakes, unique in each way you can see And now after some thinking,  I'd say I'd ratherbe A functioning cog in some great machinery serving something beyond me“ – danuoja jis titulinėje dainoje, kuri iš tikrųjų labai gerai apibendrina visą įrašą. Daina sykiu ir remiasi į folk tradiciją, bet turi savyje ir kažką modernaus.
Vokalo vaidmuo čia dar didesnis. Dainuoja ne tik Pecknold‘as, bet ir beveik visi likęs grupės nariai. Jie sugeba sukurti tokias harmoningas partijas, kad kartais ima atrodyti, kad klausaisi viso choro. Vien ko verta „The Plains/Bitter Dancer“. Pats Pecknold‘as dar kartą įrodo esantis vienas talentigesnių jaunų muzikantų. Jo pasirodymas tiesiog nepriekaištingas, balsas neklystantis, be galo išraiškingas, emocionalus. Šiame įraše jis, regis, groja dvylikastyge akustine gitara ir yra tarsi su ja suaugęs. Instrumentas ir dainininkas tarsi atsiliepia vienas kitam, papildo kits kitą. Tai itin gražiai pasireiškia lėtesnėse albumo dainose - „Someone You‘d Admire“ ar „Blue Spotted Tail“.
Žavi melodijų įvairovė. Pavyzdžiui „Lorelai“ skamba taip, kad natūraliai norisi pagriebti kokią merginą ir suktis aplink valso žingsneliu. „Sim Sala Bim“ prasideda lyg ir melancholiškai, bet pamažu tarsi laisvėja, kol galiausiai prasiveržia energijos pliūpsniu neišvengiamai priverčiančiu šypsotis. „Grown Ocean“ – „rokiškiausia“ įrašo daina, plūstanti energija, jos klausant, regis, galėtum bėgioti siaurais miško takeliais ar šokinėti per balas.
Helplessness Blues buvo daugiau nei verta laukti. Fleet Foxes su juo įrodo, kad yra viena talentingiausių grupių iškilusių per pastaruosius metus. Albumas sukuria savo atskirą pasaulį, atskirą erdvę, kurioje be galo malonu apsilankyti ir pasilikti. 2011-ieji dar net neįpusėjo, bet šį šedevriuką jau dabar galimą skelbti vienu iš metų geriausiųjų, o gal net ir pačiu geriausiu. Telieka vienas klausimas: kas toliau? Ar galima geriau? Kažkodėl man atrodo, kad taip. Turiu tokią įžūlią nuojautą, kad šie vyrukai savo galimybių ribos dar nespėjo pasiekti...

Įvertinimas: 10.0


Komentarų nėra:

Rašyti komentarą