2011 m. lapkričio 21 d., pirmadienis

Albumas: Andrius Mamontovas - Elektroninis Dievas (2011)



Yra tokia grupė pavadinimu Sportas. Apie jos rimtumą atskirai kalbėti reikėtų, bet žinomi jie vis tiek labiausiai dėl kelių savo teminių dainų. Jos tikrai labai linskmos ir kabinančios. Yra viena apie ūdrą. Kita apie Kalėdas. O dar kita – apie mūsų muzikinio pasaulio guru, didžiavyrį ir tt. Andrių Mamontovą. Žinoma, akiplėšiška kurti ironiškas dainas apie šį žmogų. Jo prisiekę fanai tai, ko gero, net nusikaltimu palaikė. Andrius Mamontovas juk yra šventa karvė, kurios kritikuoti negalima. Čia gal ir yra didžiausia Mamontovo tragedija. Jo genijaus tarsi niekas nekvestionuoja, nors tikrai derėtų. Jo ilgoje karjeroje būtų ne vieno ir ne dviejų paslydimų. Vis dėlto visi jie nublanksta prieš patį naujausią - skambiai ir ambicingai pavadintą Elektroniniu Dievu.
Mamontovas nusprendė pabūti altruistu ir Elektroninį Dievą išdalinti nemokamai. Sakė, kad vis tiek nieks nebeperka fizinių albumo variantų, tad nėr čia ko plėšytis. Ačiū. Malonu. Ir gražu savotiškai. Štai spjovė žmogus į tą buką komerciją. Puiku. Tačiau kažkodėl albumą siųstis reikėjo iš labai jau komformistinės sveitainės – LNK puslapio. Čia lyg ir komercinis televizijos kanalas, ar ne? Kodėl ne iš kokio soundcloud ar last.fm? Atsakymą aš nujaučiu. Ir jūs, tikriausiai, nujaučiat. Nesupraskit neteisingai – man tikrai negaila. Prie duonos ir sviesto norisi. Tik kam ta poza?
Dar apie pozą. Seniai jau praėjo laikai, kai Mamontovas dainavo apie save gulintį kraujo krešulių baloj, ar belipantį laiptais su troškimu patekti į kažkieno rankas. Dabar jam rūpi visai kas kita. Ką čia tie vidiniai išgyvenimai, su kuriais gali susisieti klausytojas, kai galima žvelgti plačiau. Gerokai plačiau! Ėmė ir nusprendė žmogus pamokyti mus visus kaip čia reikėtų gyventi, ir apskritai kaip žvelgti į pasaulį. Manote ambicinga? Kur jau ten! Kai esi perskaites tokią didžiai išmintingą knygą kaip „Alchemikas“, vieną kitą brošiūrėlę su new age stiliaus kliedesiais, matęs „Avatarą“ ir šį bei tą girdėjęs apie lietuvių mitologiją, tai tokios misijos gali imtis drąsiai.
Kai turi tokį idėjinį užtaisą, jau esi pasirengęs sukurti ir puikų albumą. Trūksta tik vieno elemento, tokio tikrai neesminio, – gerų dainų! Jų šįkart ponui Mamontovui ir pritrūko. Deja. Būkite ir didžiausias šio atlikėjo gerbėjas, atsibundantis ir užmiegantis su jo dainomis, bet idant nesuprastum šito tiesiog privalai būti kurčias. Elektroninio Dievo dainos – tai klišių, banalybių ir pseudointelektualumo tingus kratinys, kurio net paleisti į šį pasaulį, ko gero, nederėjo.
Ką naujo galime išgirsti šiame įraše. Vieną kitą pagonišką simbolį? Tuo viskas ir pasibaigia. Tik teisybės dėlei dar reikia pastebėti, kad tie patys pagoniški simboliai šio albumo kontekste atrodo kažkokie nuskurdinti ir beviltiškai subanalinti. Apskritai, lyrine prasme albumas skamba tiesiog groteskiškai skurdžiai. Taip sakant, iš didelio rašto išeita iš krašto... Panašios retorikos galima prisiskaityti įvairiose self-help knygose ar išgirsti pasižiūrėjus kažkurią Zeitgeist dalį. Penkiolikmetei mergaitei visai tai gal ir paveiku, bet bent šiek tiek apibrendusiam žmogui visi šie kliedesiai kels tik juoką. Ką reikėtų manyti apie tokias eilutes: „Tu įkvepi tai, ką iškvepia medžiai įkvepia tai, ką iškvepi tu ir tt.“ Andriau, tikrai? Ar šito trejus metus reikėjo laukti? Kas tai? Įkvėpimo stoka? Tinginystė? O gal faktas, kad tavo „tėvas akmuo, motina upė rami, o tu tiktai ratilai šitam giliame vandeny?“ įtaką padarė? Tokius tekstus kiekvienas muzikuojantis paauglys galėtų parašyti. Kokią savaitę užtruktų.
Gal bent jau muzika gelbėja padėtį? Nelabai. Lyg ir bandoma derinti akustinius elementus su šiek tiek elektronikos, bet visa tai daroma tiesiog nepakankamai išmoningai. Klausaisi kokių „Kalėdų“, dainos, kuri, greičiausiai, žymi žemiausią tašką per visą Mamontovo karjerą, o tie banalūs, juodo popso lygio sintezatorių pasažai tiesiog juoką kelia ir tiek. KalEEEEdos, taip sakant... Kitose dainose situacija lyg ir šiek tiek geresnė. Pirmasis singlas „Rudenio vėjas“ visai įdomus. Juo tarsi mesta užuomina, kad bus grįžtama prie ankstyvųjų solinių dienų, bet nieko panašiai gero Elektroniniame Dieve tiesiog nėra.
Esminis pastebėjimas. Mamontovas savo muziką, regis, kuria pats vienas ir į pagalbą net prodiuserio nepasikviečia. Čia gal ir visų bėdų priežastis, nes aplinkui jį visi tik garbsto, o tiesiai šviesiai rėžti aštrios, bet teisingos, kritikos niekas taip ir neišdrįsta. Ir labai blogai daro, nes apie šūdmalystes reikia kalbėti ir jų vengti. Reikėtų, kad kažkas imtų ir pasakytų: Andriau, kokio dar „rudenio“? juk nėra lietuvių kalboje tokios konstrukcijos, kilmininkas būtų „rudens“, kaip tu gali sau leisti tokią kvailą klaidą, kurios penktokai nebedaro? Arba kodėl niekas jam nepapriekaištauja dėl nevykusios artikuliacijos, nesuprantamų intonacijų ir tt.? Juk Mamontovas scenoje jau trečias dešimtmetis, gal bent raiškiai tarti žodžius per šį laiką būtų buvę galima išmokti?
Ech... kaip suprantamai dabar skamba ta Sporto daina. Elektroninis Dievas – tai klaida, kurios turėjo nebūti. Kliedesiai. Ir tiek.

Įvertinimas: 4.0

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą